فولاد ابزار سرد کار SPK و AMUTIT

فولاد SPK یا همان فولاد 1.2080 از جمله فولادهای ابزاری سردکار می باشند که کاربرد فراوانی در صنعت دارد. متال پارس انواع فولادSPK را بصورت میلگرد و تسمه از نوع ایرانی چینی اکراین آلمان و اسلوونی عرضه می نماید.  در زیر توضیحات کاملی در این خصوص آورده شده است:

 

فولادهای ابزاری سردکار(فولاد SPK و فولاد آموتیت):     

  

فولاد SPK
فولاد SPK

                     

در حالت کلی جهت فرم دهی و برشکاری مواد در دماهای پایین از  فولاد SPK یا فولاد آموتیت (فولاد های ابزار سرد کار) استفاده می شود. خنک کاری این فولاد ها برخلاف فولاد های ابزار کربنی در روغن و هوا انجام می شود. دارای چقرمگی و مقاومت به سایش مناسبی می باشند. با توجه به سرعت پایین سردکردن، جهت تولید قالب های بزرگ که مشکل اعوجاج حین عملیات حرارتی دارند فولادهای ابزاری سردکار گزینه مناسبی می باشند. علت سرعت پایین خنک کاری(استفاده از روغن و هوا) حضور عناصر آلیاژی و در نتیجه قابلیت سختی پذیری بالاتر این نوع از فولادها می باشد. بدلیل سختی بالا ناشی از کربن، چنانچه در آب کوئنچ شوند منجر به ایجاد ترک می گردد.

از مهمترین فولادهای ابزاری سردکار می توان به فولاد سردکار SPK یا فولاد 1.2080 و فولاد 1.2510 (Amutit s) اشاره نمود. فولادSPK دارای میزان کربن و کروم بالایی می باشد که این امر سبب تشکیل کاربید کروم شده و مقاوت به سایش بسیار بالایی ایجاد می کند. با افزودن عنصر تنگستن به آن فولاد 1.2436 (SPK R)و با افزودن تنگستن و وانادیم فولاد1.2601 (SPK NL) تولید می شود.

خواص مکانیکی و مقاومت به سایش فولاد 1.2601 و فولاد 1.2436 بدلیل حضور تنگستن از مقاومت به سایش فولاد 1.2080 بیشتر است. و علت آن تشکیل کاربید تنگستن و کاربید وانادیوم علاوه بر کاربید کروم می باشد.

از مهمترین کاربرد فولادهای ابزاری سردکار می توان به ساخت ابزارهای تراشکاری و پانچ، ابزار برقوزنی، تیغه فرز اشاره نمود.

در زیر به بررسی ویژگی های فولاد سردکار SPK پرداخته شده است. چنانچه نیاز به اطلاعات تکمیلی تر است با مجموعه متال پارس تماس بگیرید.

استانداردهای معادل فولاد سردکارSPK عبارتند از:

  • AFNOR Z 200 C 12
  • DIN 1.2080
  • UNI X 21O Cr 13 KU
  • JIS SKD1
  • B.S. BD 3
  • ASTM A681
  • FED QQ-T-570
  • SAE J437
  • SAE J438
  • UNS T30403

ترکیب شیمیایی و آنالیز فولاد SPK :

در جدول زیر ترکیب شیمیایی فولاد SPK (یا همان فولاد 1.2080) نشان داده شده است.

عنصر مقدار (%)
C 2.00-2.35
Mn 0.60
Si 0.60
Cr 13.50–11.00
Ni 0.30
W 1.00
V 1.00
P 0.03
S 0.03
Cu 0.25

ترکیب شیمیایی و استانداردهای معادل فولاد 1.2436 در جدول زیر نشان داده شده است:

ASTM A681

C Mn P S Si Cr W
D6 2.00 2.20 0.20 0.40 0.03 0.03 0.20 0.40 11.50 12.50 0.60

0.90

DIN ISO 4957

C Mn P S Si Cr W
1.2436 / X210CrW12 2.00 2.30 0.30 0.60 0.03 0.03 0.10 0.40 11.00 13.00 0.60

0.80

JIS G4404

C Mn P S Si Cr W
SKD2 2.00 2.30 0.30 0.60 0.03 0.03 0.10 0.60 11.00 13.00 0.60

0.80

خواص مکانیکی فولاد SPK :

برخی از خواص مکانیکی فولاد ابزار SPK در جدول زیر نشان داده شده است:

خواص مکانیکی Metric Imperial
انرژی ضربه (ایزود) 28.0 J 20.7 ft-lb
نسبت پواسون 0.27-0.30 0.27-0.30
مدول الاستیک 190-210 GPa 27557-30457 ksi

عملیات حرارتی فولاد SPK :

بمنظور دستیابی به حداکثر خواص و سختی مورد نظر عملیات حرارتی سخت کاری کوئنچ-تمپر بر روی فولاد ابزار SPK الزامیست. که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

تنش زدایی فولادSPK

بمنظور دستیابی به دقت ابعادی مناسب، و جلوگیری از اعوجاج قطعات ساخته شده از فولاد SPK حین عملیات سخت کاری، انجام عملیات تنش گیری بعد از ماشینکاری و یا کار مکانیکی الزامیست.

برای این منظور فولاد ابزار SPK در دمای 648 درجه سانتی گراد به مدت 1 ساعت نگهداری می شود و در ادامه به آرامی سرد می شود.

آنیل شدن فولاد SPK

آنیل شدن فولاد ابزار SPK باید در کوره با جو کنترل شده انجام شود. فولاد ابزار SPK باید کاملاً تا 871 درجه سانتیگراد (1600 درجه فارنهایت) گرم شوند و با سرعت حداکثر  6 درجه سانتیگراد (20 درجه فارنهایت) در ساعت، (تا زمانی که کوره از حالت سرخی به سیاهی رود) به آرامی سرد شوند. سپس مواد باید برداشته شود و در هوا خنک شود.

سخت کاری فولاد SPK

فولاد ابزارSPK به دما و زمان عملیات حرارتی بسیار حساس است. لذا فولاد مذکور در دمای 954 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 25-20 دقیقه بعلاوه به ازای هر اینچ ضخامت، 5 دقیقه به زمان مذکور اضافه می شود تا بیشترین سختی حاصل شود و در ادامه در روغن سرد می شود.

در ادامه به منظور دستیابی به خواص مطلوب فولادSPK در دمای محیط در کوره قرار می گیرد و از دمای محیط به دماهای بالاتر گرم می شود. به ازای هر اینچ ضخامت یک ساعت زمان تمپر  درنظر گرفته می شود.

کاربرد فولاد SPK:

فولادSPK یا همان فولاد 1.2080 دارای استحکام بالا ، سختی پذیری خوب و مقاومت در برابر سایش است. با توجه به ویژگی های ذکر شده از مهمترین کاربرد های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ابزار برش تحت فشارشدید
  • ابزار پانچ برای ورق های نازک
  • تیغه برش برای کاغذ و پلاستیک و پارچه
  • ابزار پرداخت سنگ
  • قالب های پلاستیک
  • لنت های فشار
  • غلطک های نورد
  • قالب های کشش لوله

قیمت فولاد SPK

قیمت فولاد گرمکارSPK بسته به قیمت جهانی عناصر آلیاژی موجود در آن(از جمله کروم و …) دارد همچنین با توجه به اینکه اکثر میلگرد فولاد SPK بصورت وارداتی هستند نرخ دلار و شرایط بازار تاثیر زیادی بر قیمت فولادSPK خواهد داشت.

متال پارس انواع فولادهای سردکار و گرمکار را از سایزهای پایین تا قطر های بالا عرضه می نماید.

جهت آگاهی از قیمت فولادSPK و موجودی انبار با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس بگیرید.

فولادSPK به دو صورت تسمه و میلگرد قابل عرضه می باشد.

خرید فولاد SPK

مشتریان عزیزی که قصد خرید فولادSPK را دارند می توانند با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس حاصل فرمایند. فولادSPK به دو صورت تسمه و میلگرد قابل عرضه می باشد.

و با ثبت درخواست خود، می توانند از موجودی انبار و قیمت روز فولاد سردکارSPK مطلع شوند. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

فروش فولاد SPK

متال پارس با دارا بودن تخصص کافی در زمینه فولادهای آلیاژی از جمله فولاد گرمکار ، فولادSPK فولاد VCN فولاد Mo40 فولاد سمانته فولاد St52 فولاد Ck45 , … اقلام مذکور را در سایزهای مختلف عرضه می نماید.

فروش فولاد سردکار و  گرمکار و سایز آلیاژها، با اصالت کالا توسط متال پارس صورت می گیرد. جهت آگاهی از قیمت روز فولاد SPK و سایر موارد ذکر شده در سایت متال پارس، با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس حاصل فرمایید.

مهمترین این فولادها به همراه مشخصات، نامگذاری با استانداردهای مختلف و کاربردهایشان را می توانید در جدول فولادهای متال پارس مشاهده نمائید.

فولاد سردکارSPK به دو صورت گرد و تسمه قابل عرضه می باشد. فولادspk تولید ایران (فولاد آلیاژی یزد) و وارداتی موجود است.

جهت آگاهی از موجودی انبار و سایز های موجود و همچنین قیمت روز با شماره مندرج در بالای همین صفحه بگیرید.

کالای مهندسی را از متخصصین آن خرید نمائید – متال پارس                   metalpars.com

ضمانت قیمت و کیفیت – متال پارس

جهت آگاهی از قیمت فولاد SPK و فولاد آموتیت  و ارائه مشاوره تخصصی با ما تماس حاصل فرمائید – متال پارس

راهنمای خرید مشتریان عزیز از متال پارس

ثبت سفارش
ثبت سفارش

مرحله اول:

ثبت سفارش :شامل نوع مقطع (ورق، میلگرد، لوله و …) – نوع آلیاژ – ابعاد یا مقدار

ارسال پیش فاکتور
ارسال پیش فاکتور

مرحله دوم:

ارسال پیش فاکتور در حداقل زمان

تایید مشتری
تایید مشتری

مرحله سوم:

تایید مشتری

ارسال فاکتور و تسویه حساب
ارسال فاکتور و تسویه حساب

مرحله چهارم:

ارسال فاکتور و تسویه حساب

ارسال بار به تمام نقاط ایران
ارسال بار به تمام نقاط ایران

مرحله پنجم:

ارسال بار

امید است مطالب ارائه شده در سایت متال پارس مورد توجه و مفید واقع شده باشد. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر و همچنین قیمت و موجودی انبار با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس حاصل فرمایید.

تمامی محصولات ارائه شده توسط متال پارس دارای سرتیفیکیت بوده و به شرط آنالیز و تاییدیه محصول بفروش می رسند.

مطالب مرتبط

فروش فولاد SPK , SPK NL , SPK R بصورت میلگرد و تسمه – فولاد SPK

 

سوالات متداول

قیمت تسمه و میلگرد SPK چقدر است؟

قیمت فولاد گرمکارSPK بسته به قیمت جهانی عناصر آلیاژی موجود در آن(از جمله کروم و …) دارد همچنین با توجه به اینکه اکثر میلگرد فولاد SPK بصورت وارداتی هستند نرخ دلار و شرایط بازار تاثیر زیادی بر قیمت فولادSPK خواهد داشت. متال پارس انواع فولادهای سردکار و گرمکار را از سایزهای پایین تا قطر های بالا عرضه می نماید. جهت آگاهی از قیمت فولادSPK و موجودی انبار با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس بگیرید. فولادSPK توسط متال پارس به دو صورت تسمه و میلگرد قابل عرضه می باشد.

نحوه خرید فولاد SPK از متال پارس چگونه است؟

مشتریان عزیزی که قصد خرید فولادSPK را دارند می توانند با شماره مندرج در بالای همین صفحه تماس حاصل فرمایند. فولادSPK به دو صورت تسمه و میلگرد قابل عرضه می باشد و با ثبت درخواست خود، می توانند از موجودی انبار و قیمت روز فولاد سردکارSPK مطلع شوند. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

مهمترین کاربرد فولاد SPK در چه مواردی است؟

فولادSPK یا همان فولاد 1.2080 دارای استحکام بالا ، سختی پذیری خوب و مقاومت در برابر سایش است. با توجه به ویژگی های ذکر شده از مهمترین کاربرد های آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:ابزار برش تحت فشارشدید، ابزار پانچ برای ورق های نازک، تیغه برش برای کاغذ و پلاستیک و پارچه، ابزار پرداخت سنگ، قالب های پلاستیک، لنت های فشار، غلطک های نورد، قالب های کشش لوله و …

عملیات سختکاری فولاد SPK چگونه است؟

فولاد ابزارSPK به دما و زمان عملیات حرارتی بسیار حساس است. لذا فولاد مذکور در دمای 954 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 25-20 دقیقه بعلاوه به ازای هر اینچ ضخامت، 5 دقیقه به زمان مذکور اضافه می شود تا بیشترین سختی حاصل شود و در ادامه در روغن سرد می شود. در ادامه به منظور دستیابی به خواص مطلوب فولادSPK در دمای محیط در کوره قرار می گیرد و از دمای محیط به دماهای بالاتر گرم می شود. به ازای هر اینچ ضخامت یک ساعت زمان تمپر  درنظر گرفته می شود.

هم خانواده های فولاد SPK کدامند؟

فولادSPK دارای میزان کربن و کروم بالایی می باشد که این امر سبب تشکیل کاربید کروم شده و مقاوت به سایش بسیار بالایی ایجاد می کند. با افزودن عنصر تنگستن به آن فولاد 1.2436 (SPK R)و با افزودن تنگستن و وانادیم فولاد1.2601 (SPK NL) تولید می شود. خواص مکانیکی و مقاومت به سایش فولاد 1.2601 و فولاد 1.2436 بدلیل حضور تنگستن از مقاومت به سایش فولاد 1.2080 بیشتر است. و علت آن تشکیل کاربید تنگستن و کاربید وانادیوم علاوه بر کاربید کروم می باشد.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیخانی
علیخانی
1 سال قبل

بهترین کیفیت فولاد spk مال کدوم کشور ؟

متال پارس
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  علیخانی

سلام
آلمان اکراین اسلونی

رئیسی
رئیسی
1 سال قبل

ممنون بابت کاربردهای فولاد spk . که عنوان کردید .

عبادی
عبادی
1 سال قبل

خسته نباشید .به غیر از فولاد spk و آموتیت ،فولاد ابزاری سرد کار دیگه ای هست ؟

متال پارس
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  عبادی

سلامت باشید
رایج ترین فولاد ابزار سردکار در بازار SPK است ولی گریدهای دیگری نظیر فولادهای آموتیت و 1/2767 نیز موجود است.

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
چت آنلاین
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس با ما