ورق سوپر آلیاژ هستلوی

ورق هستلوی X بدلیل مقاومت به اکسیداسیون بالا تا دمای 1204 درجه سانتی گراد کاربرد فراوانی در بخش های مختلف صنعت دارد. متال پارس ورق هستلوی X وارداتی ساخت آمریکا را عرضه می نماید. در زیر توضیحاتی در این خصوص آورده شده است:

ورق هستلوی X

ورق هستلوی X
ورق هستلوی X

ورق هستلوی X آلیاژی از نیکل، کروم، آهن و مولیبدن است. مهمترین ویژگی سوپرآلیاژ هستلوی X مقاومت به اکسیداسیون و استحکام دما بالا (مقاومت به خزش)، قابلیت فرم پذیری و جوش پذیری عالی و مقاومت به خوردگی تنشی می باشد.

این سوپرآلیاژ مقاومت به اکسیداسیون بسیار بالایی تا حدود 1204 درجه سانتی گراد دارد به همین دلیل کاربردهای فراوانی در دماهای بالا دارد. بدلیل قابلیت فرم پذیری بالا علاوه بر کار گرم قابلیت فرم دهی از طریق کار سرد را نیز دارد. پس از انجام کار مکانیکی بر روی سوپرآلیاژ هستلوی X ، جهت دستیابی به خواص مطلوب و یکنواخت ، انجام عملیات آنیل با سرعت سرد کردن بالا امری لازم و ضروریست.

 ورق هستلوی X چه مشخصاتی دارد؟

ترکیب شیمیایی ورق هستلوی X

ترکیب شیمیایی سوپر آلیاژ هستلوی X در جدول ذیل نشان داده شده است.

جدول: ترکیب شیمیایی ورق هستلوی X

Co

(%)

B

(max%)

Ti

(max%)

Al

(max%)

S

(max%)

P

(max%)

Si

(max%)

Mn

(max%)

C

(%)

Cu

(max%)

W

(%)

Mo

(%)

Fe

(max%)

Cr

(%)

Ni

(min%)

 

0.5-2.5 0.01 0.15 0.5 0.03 0.04 1 1 0.05-0.15 0.5 0.2-1 8-10 17-20 20.5-23 bal

 

عملیات حرارتی ورق هستلوی X

عملیات حرارتی آنیل زیردمای حل سازی 1177 درجه سانتی گراد منجر به تشکیل فاز سوم شده و باعث افت خواص می شود.

عملیات حرارتی پیرسازی سوپرآلیاژ هستلوی X حرارت دهی در دمای 1177-1190 درجه سانتی گراد بمنظور حل سازی و سرد کردن سریع.

خواص مکانیکی

Hastelloy X دارای استحکام و مقاومت مکانیکی بالا در دماهای بالا است و می‌تواند در شرایط خستگی و تنش‌های حرارتی به خوبی عمل کند.

همانطور که در بالا گفته شد، ورق سوپر آلیاژ هستلوی X قابلیت عملیات حرارتی پیرسازی را دارد. خواص مکانیکی ورق هستلوی X که در محدوده دمایی 1177-1190 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و به سرعت سرد شده(پیرسازی شده) در در دماهای مختلف و در بازه 196- الی 1204 درجه سانتی گراد در جدول ذیل نشان داده شده است.

جدول: خواص مکانیکی سوپرآلیاژ هستلوی X پیر سازی شده در دماهای مختلف و در بازه 196- الی 1204

درصد ازدیاد طول استحکام کششی نهایی(MPa) استحکام تسلیم(MPa) دما(درجه سانتی گراد)

46

1035

-196

51

819

-78

46

720 324

22

41 713 336 204
40 691 294 316
44 687 301 427
45 648 286 538
37 472 272 649
37 435 261 760
51 252 177 871
45 155 110 982
40 90 55 1093
31 37 26 1204

 

دیتاهای نشان داده شده در فوق اعداد و ارقام اسمی هستند و ممکن است با شرایط عملیاتی متفاوت باشد.

مقاومت در برابر حرارت و خوردگی

ورق Hastelloy X می‌تواند در دماهای بسیار بالا تا 1204 درجه سانتیگراد (2200 درجه فارنهایت) استفاده شود. این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون و محیط‌های مختلفی مانند گازهای خنثی، اکسیژن، هیدروژن و همچنین مواد شیمیایی خورنده دارد.

این آلیاژ دارای مقاومت خوبی در برابر انواع خوردگی است.

ورق هستلوی X به عنوان یک ماده ساختاری در صنایع هوافضا، موتورهای جت و کوره‌هایی که در دماهای بالا عمل می‌کنند، استفاده می‌شود.

جوشکاری ورق هستلوی X

با توجه به قابلیت جوش پذیری مناسب سوپرآلیاژ هستلویX ، به روش های گوناگون از جمله GTAW، GMAW ، SMAW و جوش مقاومتی می توان این سوپرآلیاژ را جوشکاری نمود.

جوشکاری ورق هستلوی X ممکن است به دلیل ترکیب شیمیایی پیچیده و خاص آن چالش‌هایی را ایجاد کند. در زیر چند نکته مهم در مورد جوشکاری ورق Hastelloy X آورده شده است:

1. جوشکاری TIG (Tungsten Inert Gas) یا GTAW (Gas Tungsten Arc Welding) از جوشکاری مناسب برای ورق هستلوی X است. این روش جوشکاری با استفاده از الکترود تنگستن و گاز حفاظتی آرگون انجام می‌شود.

2. قبل از جوشکاری، ورق هستلوی X باید به طور دقیق پاکسازی و آماده‌سازی شود. از برداشتن روغن‌ها، چربی‌ها، رسوبات و ذرات غریبه از سطح ورق استفاده کنید. همچنین از پاکسازی با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص می‌توانید استفاده کنید.

3. برای جوشکاری ورق ورق هستلوی X از الکترودهای Hastelloy X یا Hastelloy C-276 استفاده کنید. این الکترودها باید در شرایط خاص تولید شوند و دمای مناسب را داشته باشند.

4. دمای مناسب جوشکاری باید با دقت کنترل شود. دمای بالا می‌تواند به آلیاژ صدمه برساند و خواص آن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، پس از جوشکاری، ورق باید به طور متعادل خنک شود.

5. برای جلوگیری از خستگی حرارتی و شکست در نقاط جوش، معمولاً پس از جوشکاری عملیات حرارتی مانند آنیل کردن (Annealing) و تنش‌زدایی (Stress Relieving) انجام می‌شود.

6. همچنین، توصیه می‌شود قبل از انجام جوشکاری نمونه‌های آزمایشی صورت بگیرد تا کیفیت جوشکاری و مقاومت در برابر خوردگی و حرارت بررسی شود.

 

کاربرد های ورق هستلوی X

بیشترین کاربرد هستلوی X در توربین های گازی، تجهیزات پتروشیمی، نیروگاهی ، کوره های صنعتی و … می باشد.

ورق Hastelloy X به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای اصلی آن عبارتند از:

1. صنایع هوافضا: به دلیل مقاومت بالایش در برابر خوردگی و حرارت، ورق هستلوی X برای ساخت قطعات داخلی موتورهای جت، توربین‌های گازی و قطعات موتورهای فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. صنعت پتروشیمی: در ساخت تجهیزاتی همچون راکتورها، مبدل‌های حرارتی، لوله‌ها و تجهیزات دیگر در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود.

3. تولید انرژی:  در صنایع تولید بخار، نیروگاه‌های هسته‌ای و سیستم‌های تولید انرژی استفاده می‌شود.

4. فرآیندهای حفاری: به دلیل مقاومت بالایش در برابر خوردگی و حرارت، ورق هستلوی X برای ساخت قطعاتی همچون لوله‌ها، مبدل‌های حرارتی و سیستم‌های حفاری در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود.

5. صنعت خودروسازی: در ساخت قطعاتی همچون توربو، سیستم‌های خنک‌کننده و قطعات دیگر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

6. صنعت هواپیمایی: به دلیل مقاومت بالایش در برابر خوردگی و حرارت، ورق Hastelloy X برای ساخت قطعات داخلی موتورها، سیستم‌های خنک‌کننده و قطعات دیگر در صنعت هواپیمایی استفاده می‌شود.

با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی منحصر به فرد آن، ورق Hastelloy X در بسیاری از صنایع با نیاز به مقاومت در برابر خوردگی، فشار و دما بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کالای مهندسی را از متخصصین آن خرید نمائید – متال پارس                   metalpars.com
  • ضمانت قیمت و اصالت کالا – متال پارس
  • جهت آگاهی از قیمت محصولات سوپرآلیاژ شامل ورق هستلوی و میلگرد هستلوی و ارائه مشاوره تخصصی با ما تماس حاصل فرمائید – متال پارس

مطالب مرتبط

جهت آشنایی با سایر محصولات متال پارس می توانید از بخش های دیگر سایت نیز بازدید نمایید:

 

سوالات متداول

ورق هستلوی X چه ویژگی هایی دارد؟

هستلوی X سوپر آلیاژی از نیکل، کروم، آهن و مولیبدن است. مهمترین ویژگی سوپرآلیاژ هستلوی X مقاومت به اکسیداسیون و استحکام دما بالا (مقاومت به خزش)، قابلیت فرم پذیری و جوش پذیری عالی و مقاومت به خوردگی تنشی می باشد.

ورق هستلوی X در چه مواردی کاربرد دارد؟

بدلیل مقاومت به حرارت و اکسیداسیون بالا، بیشترین کاربرد هستلوی X در توربین های گازی، تجهیزات پتروشیمی، کوره های صنعتی و … می باشد.

شرایط فرم دهی ورق هستلوی X به چه نحوی است؟

بدلیل قابلیت فرم پذیری بالا علاوه بر کار گرم قابلیت فرم دهی از طریق کار سرد را نیز دارد. پس از انجام کار مکانیکی بر روی سوپرآلیاژ هستلوی X ، جهت دستیابی به خواص مطلوب و یکنواخت ، انجام عملیات آنیل با سرعت سرد کردن بالا امری لازم و ضروریست.

عملیات سخت کاری سوپر آلیاژ هستلوی X چگونه انجام می شود؟

جهت عملیات حرارتی پیرسازی سوپرآلیاژ هستلوی X می بایست حرارت دهی در دمای 1177-1190 درجه سانتی گراد بمنظور حل سازی صورت گیرد و در ادامه سرد کردن سریع. عملیات حرارتی آنیل زیردمای حل سازی 1177 درجه سانتی گراد منجر به تشکیل فاز سوم شده و باعث افت خواص می شود.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زرتشت
زرتشت
11 ماه قبل

سلام . جوشکاری بر روی ورق هستلوی انجام میشه ‌؟

متال پارس
مدیر
11 ماه قبل
پاسخ به  زرتشت

سلام
بله معمولا از فیلر خودشان استفاده می شود.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
چت آنلاین
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟
تماس با ما